oliviaher

31 januari

Ser jättebitchig ut på denna? Är inte alls meningen hehe.. Lovar jag är ingen bitch! Ville bara ha en bild till inlägget.

Jag har iallafall landat hos familjen och det känns super. Pappan - Vince, hämtade upp mig på flyget sedan åkte vi hem och jag fick träffa Mamman - Melissa, och barnen. Barnen är uuuurgulliga. Sloane som är 3 månader och Blair som fyller 2 år om två veckor på alla hjärtans dag, båda är flickor btw. Jag har packat upp allting sedan gick jag och Melissa till en Sandwich bar och köpte med oss mackor hem till lunch och efter det visade Vince runt mig i huset. Jag bor i ett eget litet hus på gården så efter det gick jag dit och fortsatte packa upp innan vi åkte och storhandlade och de körde lite runt stan och visade mig affärer och grejer. Nu har jag varit på en prommis och ska gå in och käka middag med dem! Hörs, heeeeeej!

Lördag 07.55

Igår började resandet mot slutdestinationen vid 9.00 med buss till flyget. Väl på Newark, New Jerseys flygplats, så var flyget till SF som skulle gå 14.30 försenat med en timme typ men när jag väl kom iväg landade jag endå i tid på SFO vid 18.00 lokal tid. (NY tid var klockan 21.00) Så jag flög i 6 timmar och såklart fungerade inte ljudupptaget på min tvskärm och jag hade slut batteri i datorn.. I SF skulle mitt plan gå 19.07 men väl här så blev flyget till San Luis Obispo försenat, såklart. Först med en timme, sedan två, sedan tre, sedan blev det huxflux inställt. Eftersom jag flög själv från Newark och var helt ensam nu så fick jag såklart lite panik. Hittade tillslut till en informationsdisk där de kunde boka om mig men nästa flyg gick då idag, 08.50 och de vägrade betala hotell och visste inte heller vart mina väskor var.. Efter en timme hittade det som tur var väskorna. Men sen fick jag ringa till Cultural Care så de bokade ett hotell åt mig som hette Holiday Inn och jag tog en taxi dit men då visade det sig att det fanns flera såna hotell så jag fick åka tillbaka till flygplatsen och ta en ny taxi därifrån till rätt hotell. Kom fram och fick betala ca 2000 spänn för att sedan sova 4 timmar och på morgonen stiga upp och ta en taxi tillbaka till flygplatsen. Nu har jag checkat in mina väskor igen, hunnit dricka lite kaffe och snöra på mig lite smink så känner mig äntligen lite som människa igen.

Flygresorna hittils har gått bra men jag är livrädd när det landar och när det är så himla turbulent uppe i luften och nu ska jag flyga ett litet mini plan med bara 12 rader? 4 säten på varje rad men en gång i mitten så det är bara 2 stolar bredvid varandra. Har aldrig flygit ett sånt litet plan så det känns också stört läskigt. Börjar boarda 08.25 och lyfter 08.50 så nu ska jag trycka i mig en banan och köpa lite mer kaffe innan dess och försöka lugna nerverna. Sen hoppas jag verkligen att jag tar mig fram till min familj så jag kan andas ut, packa upp och bara komma in i mitt nya liv efter detta helvettesdygn. Hoppas ni har det bra alla andra! Hadeeeeee hej, puss

NEW YORK

New York var fett. Framförallt för en sån liten tös som jag som aldrig varit i en sån stor stad någonsin. Jag gick mest med Anna vilket inte var en jättebra kombo då vi var lika virriga båda två och irrade runt lite här och var. Men vi hittade till de viktigaste ställena och hade så fruktansvärt roligt! Det var verkligen en upplevelse. Men det man inte får glömma är att det är en väldigt väldigt ytlig stad. Det är inte särskilt fina miljöer runtomkring direkt, MÄNGDER med soppåsar längs vägen och personer som går vid rödljusen och skramlar ihop pengar för att leva. Det skär lite i hjärtat att se det. Men! Det var en fruktansvärt rolig tur, åkte förbi Leonardo Di Caprios lägenhet bland annat och såg så himla mycket fint och tiden verkligen bara sprang iväg. Definitivt en stad jag kommer att besöka igen. På återseende New York!

Första dagarna

Vi gick på en affär igårkväll och köpte lite snacks, ÄLSKAR dessa fruktburkar man kan köpa med färsk frukt!!

Detta är alltså byggnaden skolan/universitetet vi bor på och har lektioner på. Väldigt fint precis vid kusten på Long Island

Matsalsbyggnaden

Utsikten fråm baksidan av skolan, över en stor "åker" och vatten som leder till Atlanten.

Framsidan av skolan!

Hur våra lunch/middagar ser ut på ungefär, man får en tallrik med varm mat och sedan finns det en salladsbar med sallad och dressing samt soppa och dricka till ur en sån här "dryckesautomat" så finns lemonad, vatten, pepsi, iste mm.

En trött Olivia på lektion/föreläsning (det var sista för dagen 19.00-20.00..) om att köra bil i USA. Väldigt bra!

Lektion/Föreläsning om ens egen säkerhet i USA, bl.a hur man skall bära sin handväska osv.

Solnedgången från vårat rum på skolan. Hur fint?

Hej vänner!

Klockan är för övrigt endast 21.35 här, och 03.35 för er. Så himla svårt att hinna prata med mina vänner!

Jag lever och mår bra, väldigt stressiga, jobbiga, trötta och fullpackade dagar. Vi landade på JFK och fick hämtning efter ca en timmes väntan, kom till skolan och käkade lite pizza innan vi duschade och gick och la oss. Vi har haft 2 dagar fulla med lektioner från 8-18.30 och 8-20.00 idag. Imorgon går vi bara fram till 14.00 sedan ska flera av oss in till NY City och upp på Top of the rock osv. Tror det kommer bli riktigt kul. Kommer vara i NY mellan 16-21 så blir hemma sent och sedan upp tidigt för avresa mot JFK igen på fredag och flyg 12.30 till SF och sedan 1 h där innan sista flyget till San José Obispo går. Väl där ska Vince (min värdpappa), hämta upp mig och köra mig "hem". Jag lever fortfarande i en liten bubbla och har ej fattat att jag är i NY, eller att jag inte kommer sätta min fot på svensk mark på över ett år. Jag har liksom inte insett att jag inte får krama om mina vänner på hur länge som helst. Än känns allting mest som stress och så oklart, men det tror jag kommer lösa sig när jag får komma hem till värdfamiljen och och komma ur jetlaggen och packa upp allting och inte leva i en väska. Nu blir det dusch och lite serietittande innan läggdags för imorgon börjar vi 7.30 och innan det ska man hinna vakna till liv ur sitt zombiemode, äta frulle (som förövrigt är jävligt go, finns asfeta våfflor med nutella!!) och fixa lite osv. Röda korset har vi hela dagen imrn, CPR och sånt där viktigt bra skit att kunna. Hadeeeeee, hörs!

Mot staterna! 16:15

Så var jag igång igen! Återigen, TUSEN TACK!!! för all stöttning och pepp på mina tidigare inlägg, som sagt, idioter finns men jag tar fighten! Ni med och ni är bäst för det. Fina människor!

Som jag skrev på min instagram, (@oliviahermansson, följ mig där för daglig uppdatering!) Det var 42 dagar sedan jag satt på samma plats på Arlanda. Då kändes allting så jävla långt bort och nu är dagen här. Jag har aldrig riktigt ställt in mig på att jag ska åka utan har bara levt life lite extra mycket med mina vänner. Jag har varit glad och inte haft en endaste tanke på att jag faktiskt inte får träffa mina nära på minst 13 månader. Det känns så sjukt och att ta farväl av mina allra bästa vänner som jag umgås med dagligen, det blev väldigt känslosamt men jag vet ju att de alltid bara är ett samtal bort och förhoppningsvis kommer de till staterna och hälsar på mig.

Om det är någon som missat något så ska jag alltså jobba som Au Pair i Kalifornien, San Luis och ta hand om 2 små flickor på 3 månader och 2 år. Jag kände verkligen att jag behövde komma bort och ville ut och resa på egen hand för att bli mer självständig och för att utvecklas som person och människa, så spontant ansökte jag och lika fort gick det när jag hittade rätt familj att jag skulle komma till dem. Jag kommer att uppdatera bloggen löpande om livet där, så länge jag finner tiden till det.

Började resan med att glömma mitt kontokort och bankkort hemma i Bygdeå, och att planet till Stockholm blev försenat med 30 minuter. Som tur var hade jag med mig ett extrakort ifall att jag skulle tappa min börs eller något, annars vet jag faktiskt inte vad jag hade gjort haha. Planet till New York där jag ska spendera de 4 första dagarna på en Training school skulle avgå 17.55, men i nuläget är det försenat med 20 minuter så får se när vi tar oss iväg. Nästa blogginlägg blir på Amerikansk mark, WIHO! Bjussar på 2 från mina vänners story nedan: